MAGYARENGLISH

  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2007 SZ.É.P.
  • 2006
  • 2005
  • 2004
  • 2003
  • továbbképzés
  • hirdetések, cikkek
  • frissítve 2016. 01. 08.

    Szívbarát program - 2003

     

    A Nemzeti Népegészségügyi Programban megfogalmazott táplálkozási prevenciós alapelvek alapján elsődleges célunk, hogy a lakosság megismerje az egészséges táplálkozás alapelveit, és az alapelveknek megfelelő Szívbarát élelmiszereket keresse az üzletekben.

    Fenti célok megvalósítása érdekében 2003-ban a Szívbarát program fő stratégiai célját a májusban indított hét hónapos médiakampány képezte, mely mindenek előtt a szív- és érrendszeri betegségek megelőzését támogató táplálkozási szokások megismertetésére irányult. A médiamegjelések egyrészt a Szívbarát program ismertségét kívánták növelni a logó minél többszöri megjelentetésével, valamint a verbális, rációközpontú érvelés mellett a szívbarát táplálkozást emócionálisan is vonzóvá téve a programban résztvevő termékek vásárlására kívántunk ösztönözni.

    A médiaválasztás során kiemelkedő fontosságú volt a lehető legszélesebb célcsoport elérése, ezért az eszközök azonos időszakban történő együttes használata mellett döntöttünk. A reklámkampány több csatornán folyt, a televízió és rádió mellett használtuk mind az elektronikus, mind az írott sajtót, valamint BTL eszközöket is. A reklámkampány során elkészítettünk három animációs reklámfilmet és egy rádiós spotot. Az újságokban egyrészt az animációs filmben használt figurákkal készült reklámokkal, másrészt PR-cikkekkel és szívbarát receptekkel voltunk jelen. A direkt hirdetéseket követően, a tudatos táplálkozással foglalkozó szerkesztőségi anyagokban Szívbarát logót helyeztünk el (informatív, edukatív célokat szolgál hiteles környezetben), valamint a Szívbarát termékekből összeállított receptekkel adtunk ötleteket a fogyasztóknak.

    A  2003-as Szívbarát kampány két aktív időszakot foglalt magában. Nyáron, május és július hónapban TV-re, rádióra és magazinokra támaszkodó reklámkampányt és szabadtéri rendezvényeket szerveztünk. A televízióban 76 alkalommal sugározták reklámunkat (MTV 21, RTL Klub 35, TV2 20). 13 megjelenést jegyeztünk különböző női és populáris magazinokban (Nők Lapja, Story, Meglepetés, Családi Lap, Gyöngy, Hölgyvilág, Kiskegyed, Kiskegyed Konyhája), melyek egy rész direkt hirdetés, mások cikkek, szponzorált oldalak voltak. Az interneten elindítottuk a Szívbarát portált.

    Ősszel, szeptember és október hónapban TV-re és rádióra támaszkodó reklámkampányt folytattunk. 31 szpotunk volt hallható a Danubius, illetve a Sláger rádióban, a nyári sugárzásokhoz hasonlóan 78 tévéreklámunk (RTL Klub, TV2, MTV) buzdított a Szívbarát táplálkozásra. Arra törkedtünk, hogy közös reklámblokkban jelenjünk meg egyes Szívbarát termékekkel (mint pl. Flóra margarin), mely mind a cégek, mind a program számára megsokszorozta a reklámhatást. Ősszel folyt áruházi promóciónk a TESCO-láncban, és a Szívünk Világnapja rendezvény szervezése mellett az interneten publikáltunk. A többi hónapban prevenciós rendezvényekkel, cikkszponzorációkkal és előadásokkal voltunk jelen.

    Az 1997-ben elkészült Táplálkozási szivárvány a kanadai Food Guide magyar adaptálása, amit  az OÉTI és a KÉKI táplálkozási szakemberei a magyar táplálkozási viszonyokhoz alakítottak. A Szivárvány nagy népszerűségnek örvend, iskolai és egyéb közösségi prevenciós rendezvények állandó résztvevője. A táplálkozástudományi kutatások újabb generációjának eredményei alapján 2003-ban szükségesnek tartottuk a kiadvány felülvizsgálatát.

    A Szivárvány továbbfejlesztésének alapját a következő elvek képezték:

    • élelmiszerbiztonsági megfontolások figyelembevétele
    • funkcionális élelmiszerek megjelenítése
    • vitaminok, ásványi anyagok szerepének kiemelése
    • gyakorlati és konkrét tanácsok megfogalmazása a zsíradékfogyasztás csökkentésének lehetőségeiről
    • bővítés (a koffeintartalmú italok élettani szerepe)
    • testtömegindex-táblázat felülvizsgálata
    • grafikai elemek kicserélése

    Az elkészült anyagot a korábbi gyakorlattal megegyezően az egészségügyi alap- és szakellátásban, az oktatási intézményekben, a közétkeztetésben és vendéglátásban kívánjuk terjeszteni.


    Az elmúlt évben során számtalan prevenciós rendezvényenvolt jelen a program a kiadványaival. Ezek többsége oktatási intézményekben megtartott Egészségnapok voltak. Ugyancsak részt vettünk Budapesten kerületi és fővárosi rendezésű prevenciós akciókban. Kerületi Diabetes- és Szív-klubokat látogattunk előadásokkal és ételbemutatókkal.

    Az országos rendezvények közül kiemelkedett a Sziget 2003 rendezvény, ahol az Egészségzóna sátorban 7 napon át tartottunk táplálkozási tanácsadást, illetve mértük fel az érdeklődők táplálkozási tudását. A tanácsadást kiegészítve folyamatosan vetítettük reklámfilmjeinket, amelyek fogadtatásáról így közvetlen tapasztalatunk is keletkezett.

    A Nestlé jóvoltából megszervezett Nutrikid iskolai táplálkozási edukációs program tanári felkészítő kurzusain a Szívbarát program is képviseltette magát. Az élelmiszerek kínálatáról, élelmiszer-biztonságról, vásárlási szokásokról tartott a program előadásokat.


    A Szívbarát élelmiszer-ipari promóciós program feladata az élelmiszerellátásban döntő szerepet vállaló élelmiszer-termelés, élelmiszer-kereskedelem befolyásolása a szívbarát, egyúttal egészségmegőrző élelmiszerek hozzáférhetőségének javítása és fogyasztásának növelése érdekében. A különböző akciók és programok során arra törekedtünk, hogy bátorítsuk és támogassuk az élelmiszergyártókat, hogy a termékválasztékot a szívbarát élelmiszerek irányába erősítsék és bővítsék, külön figyelmet szentelve a hagyományos magyar ételekre. A média adta lehetőségeket kihasználva célunk egyrészt a Szívbarát termékek iránti kereslet növelése, a kínálat oldalán pedig a kereskedők meggyőzése, hogy vállalják termékválasztékuk bővítését a szívbarát élelmiszerekkel. E célkitűzések megvalósítása közben arra is törekszünk, hogy az egyes akciók ne csak egyedi szakmacentrikus körben valósuljanak meg, hanem a különböző szakmák egyeztetett tevékenysége révén (egészségügy, élelmiszeripar, pedagógusok, média, kommunikációs szakemberek) koalíció alakulhasson ki.

    A 2003. évi kampány során prezentációs anyagot készítettünk az élelmiszergyártóknak, valamint Szívbarát stratégiatervet dolgoztunk ki kereskedők számára a Szívbarát megkülönböztető jelzés sokoldalú marketinglehetőségeiről. Médiakampányunk és promóciós munkánk hatására jelenleg több élelmiszeripari gyártóval állunk kapcsolatban, akik védjegyeztetni kívánják termékeiket., sőt egyéni termékfejlesztési javaslatok kidolgozására is készen állunk.

    A monitoring, a kutatás szerves részét képezi programunknak. A Szívbarát program első helyzetfelmérő kutatását a magyar táplálkozási szokásokról 1997-ben végezte. Ezt az alapkutatást azóta egyes foglalkozási csoportokra leszűkítve, illetve teljes lakossági mintán is megismételte. Mivel azonban 1999 óta nem történt adatfelvétel ilyen kérdéscsoportokban, elengedhetetlennek tartottuk, hogy 2003-ban újabb kutatás kezdődjön. A 2003. szeptemberében végzett felmérés 3 problémacsoportot foglalt magába: az egészséges táplálkozással kapcsolatos tudásanyag, az egészséges táplálkozás irányába történő étrendi változtatásra való nyitottság és az élelmiszervásárlási szokások. A 2003-as kutatás megszervezése során az elsődleges célunk az volt, hogy a megelőző kutatások adataival összehasonlítható, az elmúlt években lezajlott változásokat felfedő elemzés készüljön.

     

    Mihályi Gabriella

     

    A szív napja 2003


    A Margitszigeti Nagyréten rendezték meg 2003. szeptember 27-28-án a Szívünk Világnapja magyarországi kiemelt rendezvényét. A WHF (Szív Világszövetség) 2001 óta hívja fel a figyelmet ezen a módon is a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésének fontosságára. Ideális esetben persze nem a már kialakult betegségeket próbálnánk orvosolni, hanem megfelelő prevencióval, az egészséges életmód gyakorlásával, a rizikófaktorok (dohányzás, helytelen táplálkozás, magas vérnyomás, mozgásszegény életmód) kiküszöbölésével tolhatnánk ki a Magyarországon jelenleg igen alacsony várható élettartamot.

     

    A WHF magyarországi képviseletét a Magyar Kardiológusok Társasága és a Magyar Nemzeti Szív Alapítvány látja el. A rendezvény legfontosabb célja a korábban már említett megelőzés fontosságának kihangsúlyozása. Nyomatékosan gondoltak az idős korosztályra, hiszen közülük kerülnek ki a legtöbben azok, akik anyagi okok miatt nem tudnak az egészségügyi szűrővizsgálatokhoz jutni, kirándulni, sportolni.

    A rendezvényen ezért ingyenes egészségügyi méréseket – koleszterin-, vércukorszint-, vérnyomás- és testzsírmérés – biztosítottak a rászorulóknak. A jelenlevő szakemberek, köztük az Egészséges Magyarországért Egyesület Szívbarát programját képviselő dietetikusok – a szűrések eredményének ismeretében – életmód- és táplálkozási tanácsokat adtak..

    A progamot idősebbek és kevésvé edzettek számára is elérhető sportrendezvények (séta), szellemi tornák, zenei események színesítették.